الرئيسية / رياده اعمال / الشركات الناشئة و مشكلة البطالة وتأثيرهم في الاقتصاد المصري

الشركات الناشئة و مشكلة البطالة وتأثيرهم في الاقتصاد المصري

الشركات الناشئة و مشكلة البطالة وتأثيرهم في الاقتصاد المصري ||
كرائدة أعمال أو صاحبة مشروع، تأكدي إن دورك مؤثر في اقتصاد بلدك .. مصر محتاجة كل واحدة فينا تقدم أحسن ما عندها حاليا .. تشارك بعقلها و مجهودها و إمكانياتها.. و تثبت لنفسها و لبلدها انها #هي_تقدر.. و لو بتفكري تبدأي مشروع جديد بغض النظر عن حجمه انتي مش بس بتفيدي نفسك .. كمان انتي بتفيدي بلدك و مجتمعك.
مصر كدولة نامية نسبة البطالة فيها بتزيد بصورة مفزعة..و ده لو بصيناله بصورة ايجابية هنلاقي عندنا (مورد اقتصادي) مهم محتاج اعادة توظيفه، استغلاله و هيكلته بصورة مفيدة .
بمعني تاني اننا نوفر ربح عن طريق استخدام موارد غير مستغلة وهي العنصر البشري و ده بيؤدي الي تقليل سعر التكلفة و التوزيع و بيوفر فرص عمل بديلة في الدول اللي فيها معدلات بطالة عالية زي مصر.
شركات زي اوبر – UBER .. اير بي ان بي – AIRBNB .. شير يور ميل SHARE YOUR MEAL.. كلها أمثلة لشركات ناشئة -الاقتصاد التشاركي- اللي بقيت جزء لا يتجزأ من الاقتصاد العالمي. و بتأثر بصور إيجابية و فعالة على اقتصاد الدول، بجانب الربح المادي الكبير اللي حققته لأصحابها الا انها لعبت دور كبير في توفير فرص عمل للشباب و تقليل نسبة البطالة. الشركات دي في الأصل كانت أفكار بسيطة لأصحابها و بدأت باقل التكاليف و أبسط الإمكانيات.
اتمسكي بحلمك .. سيبي بصمتك ?
مشاركة || Basma Saeed

عن Entreprenelle Team

انتربنيل شركة مُجتمعية هدفها مساعدة الفتيات في إكتشاف فرص عمل جديدة عن طريق البدء في تنفيذ مشروعاتهن الخاصة أو إيجاد وظائف أفضل و نساعدهن على كيفية التعامل مع سوق العمل بكافة مجالاته، تقديم دورات تدريبية و ورش عمل عن كيفية بدء المشاريع و تسويقها بشكل أفضل مادة مُبسطه متوافرة مجانا من خلال موقعنا و شبكات التواصل الإجتماعي الخاصة بنا و التي تحتوي على مقالات تحفيزيه بسيطة و إلقاء الضوء على النماذج الناجحة و المُلهمة في العالم ككل في مجال ريادة الأعمال و غيره.

شاهد أيضاً

6 أنواع من الموظفين الذين يعملون عن بعد كل روّاد الأعمال يعرفونهم!

العديد من الشركات تُفضل أن يعمل موظفيها من خلال المكتب، وذلك لعدة أسباب منها أن …

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *